Ray-Tracing wint steeds meer terrein. Deze techniek wordt al langere tijd gebruikt bij de introductie van 20XX RTX-series videokaarten. Niet raar dat ook de next-gen consoles werken met deze nieuwe techniek.
Wat is Ray-Tracing voor de PS5?
De makkelijkste omschrijving van Ray-Tracing is eigenlijk dat de games betere licht en schaduw weergaven hebben, waardoor de game er dynamisch veel beter uit ziet. Aan wat zie je het dan als je aan het gamen bent? Voornamelijk wateroppervlaktes, metaal of glas zijn voorbeelden die realistischer worden weergegeven.
Nadeel van al dit grafisch geweld is wel dat je op Ray-Tracing vaak veel FPS (frames per second) inlevert en je eigenlijk nooit gebruikt wordt door competitieve gamers. Want in de meeste gevallen zal je Playstation 5 in de RT performance mode direct naar 60 FPS zakken. In de quality mode zal de PS5 nog maar 30 FPS uitgeven.
Hoe zet je Ray-Tracing aan op de PS5?
Als je game het ondersteund, kan je via; Settings -> Saved Data and Game/App Settings -> Game Presets -> Performance Mode or Resolution Mode aanpassen naar 3 standen:
- Game Default
- Performace Mode
- Resolution Mode
Met deze settings kan je al je grafische voorkeuren aangeven. Wij kiezen bij voorkeur Game Default en laten de game ontwikkelaars het bepalen.
Daarnaast is heb je in het optie menu van de games altijd een kopje “grafische settings” (indien dus de game het ondersteund) hierin zal je de verschillende modussen zien staan. Let hier dan op de volgende benamingen; RT (afkoring van Ray-Tracing), Ray-Tracing quality modus (30 FPS) of Ray-Tracing Performance (60 FPS). Indien het uitgegrijsd is, is het nog niet beschikbaar of zal het ook niet beschikbaar worden.