Ontwikkelaar Sucker Punch gooit het na Sly Raccoon en de Infamous games over een geheel andere boeg. Ghost of Tsushima toont een relatief realistisch verhaal over samoerais. Deze PS5 game is gebaseerd op de geschiedenis en esthetiek van Akira Kurosawa’s film meesterwerken. Een prachtig spel dat fantastisch speelt, dat een simpel maar doeltreffend verhaal vertelt. Toch wordt je hier en daar enigszins tegengehouden door niet-originele en soms zelfs verouderde open world concepten. Toch zal dat de pret niet drukken.
Setting van Ghost of Tsushima
De game speelt zich af in de Edo-tijdperk op het Japanse eiland Tsushima, tussen Japan en Korea. Het eiland is een belangrijke handelsplek. Bovendien ligt het gunstig voor de Mongolen voor hun invasie van Japan. Dat is dan ook exact wat ze deden, totdat een storm hun vloot tegenhield. Jij speelt de belichaming van deze storm in Ghost of Tsushima.
Het spel is niet helemaal waarheidsgetrouw. Het relatief kleine leger kon in het echt namelijk weinig weerstand bieden aan de invasie van de Mongolen. Als de fictieve Jin Sakai jaag je hier, samen met een fictieve groep samoerais, dieven en ronin het Mongoolse leger angs aan en schep je chaos in hun leger. Dat doe je door Mongoolse kampen aan te vallen, forten te heroveren en op de Khan te jagen, net zolang tot Tsushima weer bevrijd is.
Onderhoudend verhaal
Het geheel wordt begeleid door een vrij simpel, maar onderhoudend verhaal. Je leert hierin over Jins samoeraicode en je ziet hem de code kraken om zijn volk te beschermen. Hierbij ligt een welhaast komisch grote nadruk op de eer van de samoerai. Bij elke strategie maak je misbruik van angst, verwarring of andere oneervolle tactieken. Je eervolle oom, de daimyo van Tsushima bekritiseerd al deze tactieken. De tactieken van je oom zullen echter nooit werken, dat wordt tijdens het spel wel duidelijk.